Spring naar content

Documentaire fotografie & storytelling 1

“there is nothing as mysterious as a fact clearly described.”

 

Het begrip ‘documentaire fotografie’ wekt nogal eens verwarring. Zeker als dat medium absolute waarheidsgetrouwheid en objectiviteit claimt. Maar fotografie is toch vrijwel altijd een subjectieve kijk op de wereld? Een kijk die kan voortkomen uit verwondering of uit kritiek, uit overtuiging of kennis, uit een opgeheven vinger dan wel een liefdevolle blik.

Wat een documentaire foto bijzonder maakt is de kwaliteit en de kracht van de waarneming. Het citaat hierboven van straatfotograaf Gary Winogrand zegt dat een precieze registratie van de werkelijkheid juist heel geheimzinnig of poëtisch kan zijn.

Een documentair fotograaf laat zijn eigen visie doorklinken in zijn werk. Als -scherp- observerende verslaggever laat hij vanuit een persoonlijk engagement zijn reflectie op de wereld zien.

We zien steeds meer voorbeelden van documentaire fotografie waarin de verhaalstructuur niet meer dienend is naar de gebeurtenis, maar een meer zelfstandige, innerlijke logica volgt. (“Storytelling”)

De werkelijkheid is nog steeds het uitgangspunt maar de handtekening en visie van de fotograaf zijn in hoge mate medebepalend.

 

Doel van de workshop

 

In deze workshop werk je aan een fotoserie die een samenhangend beeld geeft van een onderwerp of thema. We onderzoeken eerst wat fotografische waarneming is en hoe die werkt.

Hierdoor leer je hoe je in een foto visuele informatie kunt ordenen en organiseren. Daardoor ontwikkel je mogelijk een eigen een visie en ga je waarschijnlijk betere foto’s maken. We gaan op zoek naar een beeldtaal die het best bij jouw visie op het onderwerp past.

Vervolgens maken we een selectie: het leren redigeren (editen) is een essentieel onderdeel van deze workshop. We maken sequenties van foto’s en je leert zo op verschillende niveaus verbanden te leggen tussen afzonderlijke foto’s. Ook maak je kennis met verschillende manieren waarin je een documentaire kunt vormgeven.

Aan de hand van divers beeldmateriaal, een flinke stapel fotoboeken en ook voorbeelden uit de beroepspraktijk van de docent Herman Wouters krijg je inzicht in de geschiedenis en de mogelijkheden van de documentaire fotografie.

Hierbij wordt zoveel mogelijk ingegaan op jouw individuele belangstelling en project.

 

Herman Wouters

 

Herman Wouters werkt als freelance fotograaf voor The New York Times, vooral in opdracht van de buitenland- kunst- of reisredactie, over onderwerpen in Nederland. Hij werkte ook jarenlang als fotojournalist voor dagblad Trouw en weekblad HP/DeTijd en daarvoor een aantal jaren als ad hoc fotoredacteur bij de Volkskrant. Hij wordt vertegenwoordigd door Hollandse Hoogte.

Aanmelden

Startdata en lesplanning

nieuwe startdata volgen binnenkort.