Fiona Whelan
Fiona Whelan ontwikkelt kunsteducatieve projecten voor jongeren, en is community kunstenaar en scenograaf. Fotografie speelt een cruciale rol in al haar activiteiten. Ze is sinds 2002 docent bij de Fotoacademie en schrijft met enige regelmaat artikelen over beeldtaal, embodiment en cognitie voor het onderwijs.
In haar workshops voor de Fotoacademie verkennen studenten verschillende artistieke werkmethodes. Aan bod komen o.a.
– het maken van nieuw beeld (om de creatieve vaardigheden te versterken);
– onderzoeken van het hoe en waarom van de kracht van een beeld (om beeldtaal beter te leren beheersen);
– reflecteren op het effect van een afbeelding op de toeschouwer (om perceptie en inzicht te vergroten).
Fiona begeleidt de studenten in haar workshops om fotografie niet alleen te gebruiken als een manier om ideeën vorm te geven, maar ook als een medium om eigen ideeën, nieuwe inzichten en kennis over beeldtaal te ontwikkelen. De studenten leren autonoom te werken en autonome foto’s te maken en ze oefenen met aspecten van fotografie zoals esthetiek, ruimte, beweging, dynamiek om via het beeld betekenis over te dragen en emotie op te wekken. De studenten onderzoeken samen hoe ze deze methodes kunnen gebruiken bij het ontwikkelen van een autonome beeldtaal én hoe ze hun individuele artistieke signatuur in een niet-autonome praktijk kunnen versterken.